Bakgrunn
Fornebulandet Vel har i over 10 år arbeidet for å redusere støv- og støyplager på Fornebu. Vi opplever dessverre at utbyggere, politikere og kommunens administrasjon ikke tar problemene på alvor.
Ifølge Helsedirektoratet dør over 1000 mennesker årlig i Norge for tidlig som følge av luftforurensning.
Fastleger har anbefalt familier med særlig sårbare barn å flytte fra Fornebu på grunn av dårlig luftkvalitet.
En barnehage ved Forneburingen valgte sist sommer å flytte på grunn av støvplager som lå langt over anbefalte nivåer.
VIMAS sitt anlegg på Fornebu
Bærum kommune ga 9. september Viken Miljøpark AS ny dispensasjon etter plan- og bygningsloven til drift av midlertidig gjenvinningsanlegg for steinmasser, med lagring på Fornebu.
Tillatelsen gjelder frem til 31.12.2028, eller kortere dersom utbyggingsprosjekter krever arealet.
Dispensasjonen innebærer unntak fra flere planbestemmelser og gis med vilkår, blant annet:
Drift kun på hverdager kl. 07–18.
Kun masser fra Fornebubanen, byggeprosjekter på Fornebu og inntil 50 000 m³/år kvalitetsstein fra E18-prosjektet.
Kommunen vurderer at selv om tiltaket gir ulemper for nærmiljøet (støy, støv og trafikk), veier fordelene for store utbyggingsprosjekter og miljøgevinsten ved lokal massehåndtering tyngre.
Innbyggerinitiativet: Beskytt barnas helse
Initiativet samlet 1935 signaturer på én uke.
Forslaget er sendt Bærum kommune og skal opp til behandling i kommunestyret (første mulighet: 8. oktober 2025).
Klage på dispensasjonen til VIMAS
Redaksjonskomiteen for innbyggerinitiativet har utarbeidet en klage. Hovedpunktene er:
Endrede forutsetninger
Anlegget var opprinnelig ment for stedegne masser, men håndterer nå eksterne masser (E18).
Fornebu har utviklet seg til et tett befolket område med over 8 000 innbyggere, inkludert mange skoler og barnehager tett på anlegget.
Helse- og miljøhensyn
Folkehelsekontoret fraråder videre drift.
Støvpåvirkningen rammer særlig barn.
Trafikkbelastningen på Snarøyveien forsterker helse- og miljøproblemene.
Krav og forslag
Vurder avvikling av anlegget.
Hvis drift videreføres: bygg det inn og begrens til kun lokale masser.
Alternativt: flytt anlegget minst 400 meter fra skoler, barnehager, sykehjem og boliger.
Manglende forskriftsoppfølging
Anlegget har pågått i flere år og burde klassifiseres som stasjonært, med strengere krav etter forurensningsforskriften kap. 30.
Krav om skjerming og støvdemping oppfylles ikke.
Endringer i drift er ikke meldt til Statsforvalteren.
Andre innvendinger
Dispensasjonen bygger på utdatert begrunnelse (Fornebubanen er ferdig sprengt).
Container-skjerming anses utilstrekkelig.
Krav: Statsforvalteren må vurdere stasjonær klassifisering, nytt meldeskjema må sendes, kommunen må revurdere dispensasjonen, og trafikk- og miljøpåvirkning må vurderes på nytt.
Møte med kommunen og Statsforvalteren
Fornebulandet Vel har lenge etterspurt koordinering mellom kommunen og Statsforvalteren.
16. september avholdes møte mellom Vellet, innbyggerinitiativet, Statsforvalteren og Bærum kommune.
Vellet opplever at farene ved støv og helsebelastningen i nærmiljøet ikke tas på alvor.
Vedlegg: Dispensasjonen gitt av Bærum kommune 9. september